Malta with friends

november 2019

40 worden… dat vraagt een specialleke. En we zijn niet alleen, dus gaan we dit met onze vrienden vieren, met een reisje. Met nog 3 andere koppels (waarvan vijf 40’ers) trekken we 4 dagen naar Malta.

Vermits in november de kans op zon in Europa niet zeker is, zoeken we het zo zuidelijk mogelijk op.

Malta is klein (27 km over de lengte) en ligt net onder Sicilië. Afrika is dichterbij dan Europa. Het is een ministaat en bestaat uit de eilenden Malta, Gozo en Comino. Het is één van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Het binnenland is dor en de kusten zijn ruw en rotsachtig.

Praktisch:

Vluchten:

We vliegen rechtstreeks met Ryanair vanuit Charleroi. De vlucht duurt 2 uur en 40 minuten.

Logies:

Één van de redenen waardoor Malta uit de bus kwam als bestemming, is de accommodatie die we er gevonden hadden.

We zochten een huis of appartement met 4 slaapkamers en iedereen was direct gewonnen voor het penthouse van gastheer David in Birzebbuga, Paramount Bay Penthouse.

David zorgde bij aankomst voor een goed gevulde frigo en hij bracht elke morgen ontbijt. Niks was hem teveel gevraagd. Het penthouse ligt niet zo heel centraal maar met eigen vervoer was dat geen probleem.

Vervoer:

We huurden een Peugeot Expert busje via Goldcar. Gelukkig namen we een volledige verzekering want er wordt roekeloos gereden op het eiland en ons busje liep best wel wat extra krassen en blutsen op.

Dag 1:

Valetta

Het weer zit tegen, de regen valt werkelijk met bakken uit de lucht en dat bijna de hele dag! Maar we laten er ons humeur niet door verpesten en gaan op verkenning in de hoodstad Valetta.

Valetta is de meest zuidelijk gelegen hoofdstad van Europa en is goed te voet te ontdekken. Het oude stadsgedeelte is UNESCO werelderfgoed.

We parkeren in de buurt van de mooie Triton fontein, vanwaar je via de toegangspoort Valetta binnenwandelt. We botsen onmiddellijk op het enige moderne gebouw in deze oude stad, het Parlement van Malta.

Omdat het zo hard regent besluiten we aan te schuiven voor een bezoek aan de St John’s kathedraal. Met audiogids ontdekken we de werken van Caravaggio.

Daarna is het tijd apero-tijd. Gelukkig is het enkel nat en niet koud en vinden we een overdekt terras in de buurt van de kathedraal. We wandelen via de winkelstraat Republic Street verder naar de tuinen van Barraka voor een mooi zicht op de haven. Het zou hier aangenaam vertoeven zijn in de schaduw op hete dagen, maar daar hebben wij geen last van.

Via een voetgangerslift komen we bij Valetta Waterfront waar een enorm cruiseschip aangemeerd ligt. We drinken iets in het Hard Rock Café en het is al donker tegen dat we terug bij ons busje aankomen.

‘s Avonds gaan we eten bij Ferretti (Triq Il-Qajjenza Birżebbuġa), op aanraden van David. We wandelen naar het restaurant dat in een historisch pand gelegen is aan zee.

• Het Parlement van Malta is het enige moderne gebouw in dit historisch stadsdeel. Het oogt het op het eerste zicht misschien wat vreemd, maar toch past het dankzij dezelfde proporties en kleur van steen toch tussen de historische gebouwen.
  • De St John’s Cathedral wordt beschouwd als één van de mooiste kathedralen van Europa en als één van de beste voorbeelden van hoogbarokke architectuur. Het is de meest populaire bezienswaardigheid in Valletta. Ze werd gebouwd door de Maltezer Orde tussen 1572 en 1577. Je vind er één van Caravaggio’s beroemdste schilderijen, “de onthoofding van Johannes de Doper”.
  • De tuinen van Barrakka (met Upper en Lower Barrakka Gardens) geven een mooi uitzicht over de haven van Valletta en de Three Cities of Malta (drie versterkte middeleeuwse nederzettingen, gelegen aan de overkant van de haven en veel minder toeristisch). De Upper Barrakka Gardens is ook de plaats waar er vanaf de vestingwal dagelijks om 12u en 16u kanonschoten worden afgevuurd door het Salvation Battery.
  • Valletta Waterfront is een drukke cruise terminal met vele gezellige restaurantjes, bars en winkels. Heel wat gebouwen zijn opgetrokken in barokstijl, waarvan de meest opvallende de centrale kerk, de Pinto en Forni winkels.

Dag 2:

Eiland Gozo met de quad

Nog meer regen vandaag, helaas. We rijden naar de haven voor de overtocht met de boot naar Gozo. Het busje laten we op Malta achter. We hebben een quadtour geboekt bij Giuseppe Gozo Quad Hire. De quadverhuur zit in een ouderwetse autowerkplaats. Het toeristenseizoen zit er eigenlijk al op, maar voor ons groepje wou Giuseppe wel nog een uitzondering maken. Hij vraagt wel 100 keer of we echt in de regen op pad willen gaan. Maar we zijn Belgen, en het weer houdt ons dus niet tegen.

We maken een mooie tour en zien de mooiste plekjes van het eiland, oa. de Tal-Mixta grot met zicht op het Ramla zandstrand, en de zoutpannen. Het is echt een leuke tocht, alleen jammer dat de zon niet van de partij was.

Terug in Malta, gaan we ‘s avonds eten in Marsaxklokk, het bekende haventje met de vele kleurige bootjes. We hebben gereserveerd bij La Reggia, een eenvoudig visrestaurantje met zeer goede commentaren. De gastvrouw tovert de meest fantastische visgerechten op onze borden die door haar zoon klaargemaakt worden. Helaas is het restaurant nu permanent gesloten. We sluiten af met een wandeling langs de promenade in het vissershaventje.

Dag 3:

Vandaag gaan we road-trippen op Malta en de zon is van de partij! Joehoe!

De Blue Grotto en Ghajn Tuffieha Bay

De eerste stop maken we bij de Blauwe Grot, aan de zuidkust. We wandelen een heel eind langs de kliffen.

Daarna rijden we verder naar Ghan Tuffieha Bay, een prachtige baai met mooi oranje zandstrand. De mannen zwemmen in zee en de dames genieten op het strand. Er heerst een beetje een hippie sfeer en we doen ons tegoed aan de drankjes en hapjes bij het sfeervol strandbarretje. Wat een fijne namiddag beleven we hier.

Oude hoofdstad Mdina

Als de avond gevallen is rijden we naar de heuvel waarop de oude hoofdstad gelegen is. We parkeren buiten de stadmuren. Via de grote oude stadspoort kom je in de smalle straatjes. Er wonen hier maar een 200 tal mensen meer en tijdens de zomer kan het hier enorm druk worden. Zelfs nu, in november zijn er veel toeristen.

Het nachtleven van Paceville

Onze laatste avond brengen we door in het drukke Saint Julians, in de uitgaansbuurt rond Paceville Piazza. Er zijn heel veel bars, cafe’s en clubs en het valt ons op dat ene Hugo hier een heel imperium heeft opgebouwd. We zoeken uit wie die figuur is en het blijkt dat de mens in de zomer van 2018 neergestoken werd op straat voor één van zijn bars.

Het wordt een memorabele avond, foto’s niet geschikt voor publicatie...

Dag 4:

St Peter’s Pools

Na een stevig ontbijt (is nodig!) gaan we op deze laatste voormiddag naar de Saint Peter’s Pools. De weg er naartoe is niet zo gemakkelijk en vooral het laatste stuk gaat over hobbelige wegen. De pools liggen verborgen op het oostelijkste puntje van het Delimara-schiereiland, tegenover Marsaxklokk. Het is een rotsterras rondom een natuurlijk zwembad met turkooiskleurig water. De mannen wagen zich in het kolkend water van de poelen.

Na de middag is het tijd om naar de luchthaven te vertrekken voor onze terugvlucht naar Charleroi.

Conclusie: Malta is een klein en druk eiland, met een dor binnenland en grillige kust. We zouden hier niet voor weken op vakantie willen komen maar het is een leuke plek voor een korter tripje zoals dat van ons. Valetta is een mooie stad en als je erop uit trekt, vallen er best wel mooie natuurplekjes te ontdekken.

Malta in de zomer?

Ik was al eerder in Malta geweest, een goede uitvalsbasis voor een zon/zee vakantie is Saint Julians, bij de uitgaansbuurt PacevilleHilton Malta is een tophotel, met groot zwembad aan zee bij de haven van Portomaso.

Leuk bij zomers weer is een boottocht naar het eiland Comino. Het is erg afgelegen en weet met haar wilde natuurpracht en vele vogelsoorten veel toeristen te bekoren. Hier vind je de “Blue Lagoon”: een prachtige, zanderige baai met kristalhelder water. Een absolute must, je kan er ook goed snorkelen.

Café Del Mar, (Triq it-Trunciera St Paul's Bay) aan de noorkant van het eiland, is een hippe luxueuze beachbar aan zee met zwembad, geopend in het zomerseizoen.