Weekendje Palermo in de winter

3-4 februari 2019

Vliegen blijft (te) goedkoop en daar maken wij weleens graag gebruik van voor een folietje. We trakteren oma op een kort wintertripje, en houden de bestemming geheim. Week na week krijgt ze één letter en het puzzelen kan beginnen. Rome? Barcelona? De meisjes hebben een vrije dag op school en we vliegen heen op zondagochtend en terug op maandagavond.

Palermo is de hoofdstad van Sicilië, het grootste eiland in de Middellandse Zee.

Met ongeveer 700.000 inwoners is het de op vier na grootste stad van Italië, gelegen in het noorden van het eiland. Het was vroeger een belangrijke stad voor de Italiaanse maffia. Sicilië is grotendeels heuvelachtig, met aanwezigheid van vulkanen. De imposante Etna is uiteraard het hoogtepunt.

Praktisch:

Vlucht:

We vliegen rechtstreeks met Ryanair vanuit Charleroi. De vlucht duurt 2 uur en 30 minuten. De luchthaven van Palermo ligt 30 km van het stadscentrum, ongeveer een half uurtje rijden.

Logies:

Ibis Styles President Palermo boekten we rechtstreeks via de All Accor hotel app. Vaak krijg je dan een extraatje, wij kregen een gratis drankje aangeboden in de bar op het dakterras bij aankomst. We kregen een ruime 4 persoonskamer. Het hotel heeft uitzicht op de haven van Palermo, op 50 meter afstand. Het is een kwartiertje stappen naar het centrum en de winkelstraten. De eigen privéparking ligt net om de hoek.

Vervoer:

We huurden een Opel Mokka bij Italy Car Rent. De auto kunnen we bij aankomst direct oppikken op de luchthaventerminal.

Dag 1:

We moeten erg vroeg opstaan want om 6h30 vliegen we al naar Palermo! Het is heel druk in Charleroi en we waren beter iets vroeger gekomen. Even vrees ik dat we het niet halen maar we zijn net op tijd om te boarden. Oef! Vanaf nu gaat alles vlot. We landen om 9 uur en tegen half tien zitten we in de auto. De zon is van de partij en het wordt zo’n 18 graden.

We rijden eerst naar Cefalu, een vlotte rit van 100 km. We krijgen zo al een mooi beeld van het landschap van Sicilië.

Cefalu

Cefalù is een charmant kuststadje aan de Tyrreense noordkust van Sicilië. Het is uitgegroeid tot een favoriete plek voor een strandvakantie.

Wij komen er rond 11 uur aan en parkeren langs de strandweg, de Lungomare Giuseppe Giardina. Via het strand wandelen we naar de Porto Vecchio, het oude vissershaventje. Vanaf de betonnen rots hebben we mooi zicht op het strand en de baai. Daarna slenteren we door de smalle straatjes en steegjes. We nemen een kijkje in de Chiesa di Santo Stefano Protomartire en lopen verder tot bij de Duomo, een erg mooie kathedraal, gebouwd in de jaren 1100. De kathedraal bevat prachtige mozaïeken en staat op de UNESCO werelderfgoed lijst.

Van hieruit start ook de klim naar La Rocca, de heuvel die schitterend uitzicht geeft op de hele kustlijn. Via een pad klimmen we 284 meter hoog. In de zomer moet dit erg pittig zijn, gelukkig is het nu niet warm. Onderweg komen we langs de ruïnes van Tempio di Diana, een Romeinse tempel die voor de godin Diana werd gebouwd, ergens rond de 4e eeuw voor Christus.

Intussen hebben we honger gekregen van al dat stappen en we kiezen een leuk restaurantje uit aan de het strand, Bottega Tivitti (Lungomare Giuseppe Giardina, 7). De meisjes eten pizza en oma en ik een heerlijke pasta vongole.

Met gevulde magen rijden we terug naar Palermo, en ik ben de enige die wakker blijft tijdens die 1 uur durende rit… We twijfelden nog even om verder het binnenland in te rijden, naar de stad met dezelfde naam als dochter Enna. Omdat het nog anderhalf uur rijden is, en de stad toeristisch minder interessant is, laten we het maar voor een volgend bezoek.

We parkeren de auto bij het Ibis hotel, checken in en terwijl de meisjes wat chillen op de kamer, genieten wij van een drankje in de bar met zicht op de grote haven van Palermo.

’s Avonds wandelen we nog even naar het centrum waar het gezellig druk is op de overdekte terrasjes. Met aperol spritz en wat hapjes sluiten we deze mooie dag af.

Dag 2:

Palermo

Helaas regent het, maar we gaan toch op pad in Palermo stad. We hebben geen tijd om alles te doen want de stad is echt wel groot. We bekijken de belangrijkste monumenten en shoppen nog wat in de mooie winkelstraat (Via della Liberta).

De belangrijkste bezienswaardigheden zijn:

Het Teatro Politeama Garibaldi, is de uitvalsbasis van het Siciliaans Symfonisch Orkest, een frappant voorbeeld van de neoklassieke architectuur.

Het Teatro Massimo Vittorio Emanuele, het grootste operagebouw van Italië,  is gerenommeerd omwille van de perfecte akoestiek.De slotscènes van The Godfather, Part III werden hier gefilmd.

Het Piazza Pretoria, ligt maar enkele meters verwijderd van de Quattro Canti, dat het exacte middelpunt van de stad is. Centraal op het plein vind je de Fontana Pretoria, die uit 1554 dateert. Drie van de vier zijden van het plein zijn bezet met belangrijke gebouwen: het Palazzo Pretorio (het stadhuis), de St Caterina Kerk, en twee paleizen, het Palazzo Bonocore en het Palazzo Bordonaro.

Het Piazza del Parlamento met het Palazzo dei Normanni, één van de meest impressionante bezienswaardigheden van de stad. Dit 9de-eeuwse paleis met neoklassieke voorgevel, huisvest een museum over de Normandisch-Siciliaanse koningen die hier heerstten. Vlakbij ligt de de Cattedrale di Palermo.

De Porta Nuova,de toegangspoort tot één van de oudste en belangrijkste straten in Palermo, de Cassaro.

Het Castello della Zisa, een 12de eeuws gebouw met collecties van Islamitische kunst.

Heel speciaal en behoorlijk macaber om te bezoeken zijn de Catacombe dei Cappuccini. Toen in de 16de eeuw het kerkhof te klein werd, groeven de monniken de cryptes eronder. Doorheen de eeuwen werd het een erezaak om hier begraven te kunnen worden. De catacomben bevatten zo’n 8.000 lichamen en 1.252 mummies.

De erg kleine en charmante kerk San Giovanni degli Eremiti uit de 6de eeuw is opmerkelijk goed bewaard gebleven in zijn authentieke glorie. Met een mooie tuin vol exotische bomen en planten.

Grenzend aan de botanische tuin (Orto Botanica) vind je het park Villa Giuilia. Dit gratis toegankelijk openbaar park is het een erg geliefde plek onder de lokale bevolking. De tuin met heel wat beeldhouwwerken, grote palmbomen, fonteinen, schaduwrijke plekjes en bankjes op ontspannende plaatsen is een rustgevende plek in de stad.

De foodmarkets zijn een fantastische manier om de lokale keuken te ontdekken en proeven en om bovendien het hart van de stad te verkennen. De belangrijkste zijn Ballaro, Capo, Borgo Vecchio en Vucciria, alle vier gelegen in het centrum van de stad (niet ver van de bezienswaardigheden).

Het strand van Mondello

Op een kwartiertje van Palermo ligt de stad Mondello, wij besluiten om hier een stop te maken op weg naar de luchthaven.

Het is de perfecte plek om te ontsnappen aan de drukke stad. Er is een fijn zandstrand en veel restaurantjes. We vermoeden dat het hier in de zomer erg druk kan worden. Wij waaien er uit aan aan het strand en bekijken de Art Nouveau pier.

Uiteraard verlaten vertrekken we niet zonder nog een gelato te eten! De meisjes eten ijs en wij een heerlijk gebakje in één van de koffiehuizen langs het strand.

Van hieruit is het niet ver meer rijden naar de Capo Gallo, gelegen in het gelijknamig natuurreservaat, met schitterende uitzichten over de kust. We leveren de auto terug af en om 20 uur vliegen we terug naar Charleroi.

Conclusie: Palermo is groot en ook Sicilië is groot! Hier kan je zeker wel een week of 2 op vakantie als je alles wil zien. We keren zeker nog een keertje terug om de Etna te beklimmen en de stad Enna te bezoeken!