5 dagen Dubai (girls only)

1-6 november 2021

Na alle uitgestelde corona reisjes nemen de dames de huizes een besluit: we gaan de vliegvouchers goed spenderen.

Het wordt alsnog spannend (rode zone’s, PCR testen enzo) en na veel gestress kunnen we vertrekken.

Het reisgezelschap bestaat uit mezelf, 2 tienerdochters en oma.

Ik moet eerlijk bekennen dat Dubai niet superhoog op mijn bucketlist stond. Ik had nogal wat vooroordelen: artificieel, gebrek aan natuur, drukte, … De meisjes waren wel al langer enthousiast en dus ging ik overstag.

Dubai is één van de 7 Verenigde Arabische Emiraten en ligt op het Arabisch schiereiland, aan de Perzische Golf. Het land grenst aan Saudi-Arabië naar het zuiden en Oman naar het oosten.

Praktisch:

Alles over Dubai is een super handige website om je reis naar Dubai voor te bereiden!

Vluchten:

Transavia (low cost van de KLM groep) vliegt in het winterseizoen rechtstreeks naar Dubai, vanaf Amsterdam. De vlucht duurt 7 uur. Ze bieden goede prijzen en je mag een trolley en klein stuk handbagage meenemen. Dit is prima voor een korte trip.

Emirates, dé luchtvaartmaatschappij van de Emiraten, staat bekend prima voor service en kwaliteit. Dit is de (meestal duurdere) optie voor wie vanuit Brussel wil vertrekken.

Overnachten:

In Dubai is er keuze zat wat hotels en appartementen betreft.

Wij boekten lang op voorhand het Ascott Park Place, gelegen aan de brede Sheikh Zayed Road in het Trade Centre. We kozen voor een serviced apartment met 2 slaapkamers, ruime living en keuken. Er is een groot zwembad op het dak en de metro is vlakbij, wat erg handig is.

Voor wie iets langer gaat, is de combinatie van een stadshotel (Trade Centre/Business Bay) en strandverblijf (Jumeirah Beach/Dubai Marina) te overwegen.

Dag 1:

We hebben een vroege vlucht (6h20) dus overnachtten we in Hotel Herbergh Amsterdam Airport. We kunnen onze auto gewoon bij het hotel laten staan, wat praktisch is. De taxi dropt ons om 4h20 op Schiphol, we slapen haast nog!

Er is veel gedoe bij het inchecken, je moet een geprinte PCR test kunnen voorleggen en enkele passagiers zijn niet in orde. We zijn blij als we eindelijk op het vliegtuig zitten. We zien heel veel woestijn vanuit de lucht.

Transavia landt op de kleine terminal 2 van Dubai International AirPort en we kunnen niet anders dan de taxi nemen. De metro stopt hier niet.

We kijken onze ogen uit tijdens de korte rit (13 km) naar ons appartement. We rijden via een lange brug over Dubai Creek, de rivier waar Dubai rond gebouwd werd. We passeren the Frame, een gigantisch kader, gebouwd in 2018 op de grens van het oude en nieuwe Dubai.

We worden netjes bij het hotel afgezet, de rit kostte omgerekend 15€. Ons logement ligt aan de Sheikh Zayed Road. Deze drukke (autosnel)weg loopt parallel aan de kustlijn vanaf het Trade Centre helemaal naar de grens met Abu Dhabi.

Het is intussen 18h en de zon is net onder. Het is nog 33 graden en we snakken naar het zwembad. Terwijl de poetsploeg de laatste puntjes in orde brengt in ons appartement, nemen we een eerste zalige duik.

We eten nog een heerlijke risotto bij het Al Fresco restaurant (in het Crown Plaza hotel) even verderop, en vallen daarna als een blok in slaap.

Dag 2:

Dubai Mall en Burj Khalifa

Deze dag staat helemaal in het teken van Dubai Mall en de Burj Khalifa. Dubai is een waar shopping walhalla en dat is (vooral voor de dochters) het doel van de dag.

We ontbijten op het gemak in het appartement (broodjes van het supermarktje naast de deur) en kopen een NOL kaart bij het metrostation. Die kan je opladen zoveel keer je wil. Handig. We starten meteen goed: Zara stapt op de metro en de deuren sluiten meteen. Daar gaat ze… We kunnen niet bellen met elkaar (4G staat uit) maar gelukkig vinden we elkaar snel terug bij de volgende halte.

De metro is supermodern en rijdt volledig autonoom. We boffen dat we als vrouwen gebruik kunnen maken van de “women&children” wagon. Zelfs op de drukste momenten hebben wij altijd ruim plaats.

In de mall vergapen we ons aan de winkels en de mix van mensen en culturen. De plaatselijke bevolking loopt er in traditionele kledij (djellaba’s voor de mannen en boerka’s voor de dames), zakenmensen gaan strak in het pak en dan zijn er de toeristen, zoals wij, die zomers en westers gekleed gaan. We beperken het shoppen tot de ons gekende ketens als Zara en co wegens te beperkt budget voor de dure modehuizen. Onvoorstelbaar wat hier allemaal te koop is. Alles straalt luxe uit en wordt prachtig geëtaleerd.

Het indoor aquarium trekt veel bezoekers en we bekijken vol bewondering het grote dinosaurus skelet.

We lunchen in de mall (buiten op het terras bij de fontein show). We zijn overdonderd door de hoogte van de Burj Khalifa maar ook door de hitte. Stipt om 14h30 staan we klaar om met de supersnelle lift, 456 meter hoog naar het observatieplatform te gaan. Hiervoor had ik tickets op voorhand besteld (en laten printen in het hotel). Het uitzicht is uiteraard fenomenaal.

Dubai Mall is het allergrootste overdekte winkelcentrum ter wereld. Verder is er ook een grote indoor ijsbaan, een bioscoopcomplex met 22 zalen en een indoor aquarium dat het grootste ter wereld is. Het winkelcentrum loopt buiten via een brug langs de Dubai Fountain (‘s werelds grootste fonteinshow) naar Souk al Bahar, een kleiner winkelcentrum dat helemaal in Arabische sferen opgezet is.

Burj Khalifa is (voorlopig nog) het hoogste gebouw ter wereld (828 m). De toren is geïnspireerd op woestijnbloem Hymenocallis. Bezoekers kunnen op drie manieren genieten van het uitzicht vanaf de toren. De meest gebruikte en goedkoopste manier is om met de snelste passagierslift ter wereld naar het observatieplatform “At the Top” te gaan. Vooraf tickets reserveren is aan te raden, zeker voor drukke tijdstippen zoals rond zonsondergang. Een andere manier om van het overweldigende uitzicht te genieten is vanaf het restaurant dat op de 122e verdieping ligt (twee verdiepingen lager dan het bezoekersdek). Er geldt een minimum te besteden bedrag en kinderen onder de zes jaar zijn niet toegelaten.

Fountain Show

Na al dat shoppen, keren we even terug naar het appartement om wat te relaxen en te zwemmen, gecombineerd met apero-time. We eten onze zelfgemaakte spaghetti en daarna is het tijd voor een tweede ronde Burj Khalifa, dit keer in het donker. Opnieuw nemen we de metro. Zara laat nog een mooie henna tattoo zetten in de mall. Verder genieten we aan de boardwalk van de fonteinshow en prachtig verlichte torens.

Dag 3:

La Mer

Terwijl de meisjes uitslapen en chillen, gaan mijn mama en ik naar La Mer, dat op 4 km van ons hotel ligt. Met de taxi staan we er in geen tijd. In de voormiddag is het er nog rustig en echt heerlijk wandelen over de strandboulevard. We zouden hier wel langer kunnen blijven en zeker ‘s avonds lijkt ons dit een zeer gezellige plek om iets te komen drinken en eten. Je vindt hier heel veel trendy beachbars. Wij nemen er ons aperitief (alcoholvrij weliswaar…).

La Mer is één van de populairste trekpleisters in Dubai op gebied van strand en boulevard. Het ligt direct aan zee, met een mooi zandstrand met tal van voorzieningen. Er zijn veel gezellige eettentjes en trendy winkels. Het is enorm sfeervol aangelegd met veel groen en verlichting.

Woestijnsafari

Hier keken we erg naar uit! Ik boekte ter plekke (lang leve TripAdvisor) een trip naar de rode duinen met Dream Journey Tours. We kozen een tour van 4 uur met dune-bashing, korte kamelenrit, sandboarden en optie quadrijden. Er zijn langere tours van 7 uur met bbq-buffet in een bedoeïen kamp maar wij kozen dus de kortere variant.

Tip: ga voor de sunset safari! De zonsondergang over de woestijn is prachtig en het is minder heet dan overdag. Het scheelt overigens niks in de prijs, wij betaalden 36€ per persoon.

Gids Omar, (Mister Brown) pikt ons op bij het hotel en samen met een Brits koppel gaan we op pad met de jeep. Na ongeveer drie kwartier bereiken we woestijnduinen, niet ver bij de grens met Oman. Eerst worden we gedropt bij een soort verzamelplaats voor alle toerbedrijven waar je tegen betaling met de quad kan rijden. Enna is dolblij als ze hoort dat ook zij, 13 jaar, zelf met de quad mag rijden. We dachten dat de grens op 14 jaar zou liggen, maar hier is dus veel mogelijk.

Het doet allemaal nogal chaotische en commercieel aan, maar terwijl oma en ik toekijken, beleven de meisjes de tijd van hun leven op de quad. Zara is zoals bij alles waar snelheid aan te pas komt nogal roekeloos en krijgt na een kwartier al een time-out, wegens te hard rijden, haha.

We mogen hier ook op een kameel rijden, maar dat laten we aan ons voorbij gaan (we vinden het zielig voor het beest).

Dan is het tijd voor het echte werk. Gedurende drie kwartier gaan we dune-bashen. Gids Omar checkt of oma dit nog steeds ziet zitten. Ja hoor! Dit is echt leuk, en op op het einde moet Omar wat gas terugnemen omdat onze jonge Britse reisgenoot echt misselijk geworden is. Oma daarentegen gaf geen kik en genoot volop. Na een paar fotostops kunnen we nog sandboarden. En dan zit de tocht erop. De terugrit duurt helaas veel langer wegens de vele files…

Omar vertelt honderduit over zijn leven in de Emiraten. Hij kwam als immigrant uit Pakistan (zoals zovelen) met zijn ouders in Abu Dhabi wonen. Inmiddels woont hij met zijn gezin in een dorp op 50 km van Dubai. Hij vertelt ons dat het niet allemaal bling bling is in Dubai. Er is veel verdoken armoede en in de dorpen nog meer. Hij is erg fier op zijn job als jeep-gids, en vertelt hoeveel examens hij wel niet moest doen om offroad in de woestijn te mogen rijden.

’s Avonds gaan we weer naar de Italiaan (valt het op dat de dochters fan zijn van pizza&pasta?). Dit keer bij Luigi’s, in het Four Points by Sheraton hotel. Wat een mooie dag!

Dag 4:

Dubai Marina - the Beach - Ain Dubai

We sporen met de metro naar Dubai Marina, toch 23 km verderop gelegen. Het wordt een beachdag… Eerst wandelen we via de Marina met vele hoge wolkenkrabbers en de Marina Walk richting zee, met onderweg een stop bij MacDonalds tegen de eerste honger. Alles blinkt hier, en wie gezien wil worden, rijdt er met de mooiste sportwagens rond.

We zwemmen in zeewater van bijna 31 graden met zicht op het nieuwe reuzenrad, Ain Dubai. Oma blijft als enige op het droge.

Ik heb tickets gekocht voor Enna en mezelf voor het rad (Zara niet, hoogtevrees…) dus wandelen wij naar het rad langs de strandpromenade en voetgangersbrug naar het nieuw aangelegde Bluewaters Island.

De gondel doet 38 minuten over een volledig rondje en gaat tot 250 meter hoogte. Het zicht is adembenemend. We zien het bekende Burj al Arab hotel maar vooral het palmeiland The Palm Jumeirah is prachtig om vanaf grote hoogte te zien.

We sluiten de dag of bij één van de vele beachbars (Smokey Beach), met veel hapjes en alcoholvrije fruitcoctails.

Dubai Marina en Marina Walk

Deze jachthaven is kunstmatig aangelegd met errond wolkenkrabbers, hotels, appartementen en winkels. Je kan er boottochten maken. The Marina Walk is een wandelboulevard langs het water met veel restaurantjes. The Walk ernaast met daarachter The Beach is een echte trekpleister. Moeilijk te geloven dat men pas begin jaren 2000 hier is beginnen bouwen.

Ain Dubai is het grootste reuzenrad ter wereld en paradepaardje van het kunstmatig aangelegde Bluewaters Island ging open in april 2021. Het  rad heeft een hoogte van 250 meter, 48 capsules die in 38 minuten een rondje maken. Elke gondel kan tot 40 personen vervoeren en biedt een 360 graden panoramisch uitzicht op oa Palm Jumeirah, Burj al Arab en de skyline van Dubai.

Dag 5:

Miracle Garden

Zara houdt van bloemen en had lang op voorhand beslist dat de Miracle Garden op de planning moest. Een bloementuin midden in de woestijn? Jawel,  sinds 2013 zijn meer dan 150 miljoen bloemen te bewonderen in deze tuin.

De bloemen worden gepresenteerd rond allerlei objecten, zoals een Airbus A380 en onze smurfen. Hier en daar zie je wel dat deze tuin al even bestaat, het fonkelt er niet allemaal meer even hard.

De tuin is enkel geopend in de winterperiode en je plant je bezoek best in de voormiddag (minder druk en minder heet).

We namen metro en bus om hier te geraken want het ligt toch wel wat afgelegen.

Dubai World Expo 2020

We are lucky! De World Expo zou oorspronkelijk in 2020 doorgaan, maar werd  (door corona) uitgesteld naar oktober 2021. Dus kunnen wij dit wereldevenement meemaken. Wat we eerst zagen als een leuk extraatje, werd een ervaring om nooit te vergeten.

Vanaf de Miracle Gardens nemen we op de middag een taxi naar de Expo. De rode metrolijn werd speciaal doorgetrokken tot aan de expo, die toch wel een heel eind uit de stad ligt.

Ik kocht online een ticketje voor mezelf. Oma (+60) en de dochters (-18) mochten gewoon gratis binnen. Na het scannen van onze covid-passen begonnen we aan onze tocht langsheen de paviljoenen. We startten bij het paviljoen van gastland de Emiraten, waar we toch even moesten aanschuiven. Elk land doet zijn uiterste best om zich van hun mooiste kant te presenteren. Uiteraard waren we benieuwd naar het Belgisch paviljoen en dat mocht er zeker wezen. Lekker interactief en leuk opgezet. We bezochten Singapore, Italië, Korea, Thailand, Brazilië, Jamaica, Monaco en nog wat kleinere landen. Bij het Italië paviljoen werd promotie gemaakt voor het “Giro d’Italia criterium Dubai” en net als wij er zijn kunnen we een praatje maken met enkele coureurs die meefietsen (oa. Sagan, Bernal en Viviani).

Er is gewoonweg geen tijd om op één dag alles te doen, maar de paviljoenen zijn vanaf de buitenkant ook al een schouwspel op zich. Het is tevens een culinaire bestemming, met pop-up’s van bekroonde chef-koks, foodtrucks en authentieke gerechten uit elk land. Wij aten lekker Aziatisch bij Long Chim.

map World Expo

World Expo Dubai 2020:

In totaal nemen meer dan 200 landen deel aan de tentoonstelling. Het thema is “Connecting minds, creating the future”. Het centrale plein (Al Wasl) wordt omringd door 3 grote gebouwen met elke hun eigen thema: Mobility District, Opportunity District en het Sustainability District. Doel is iedereen te inspireren om onze aarde te beschermen, nieuwe grenzen te verkennen en een betere toekomst op te bouwen.

Naast de landenpaviljoenen zijn er ook enkele speciale paviljoenen zoals het Alif Mobitlity en Women’s paviljoen.

Als de expo eind maart 2022 afgelopen is, zal de site blijven verder bestaan onder de naam Expo City 2020. Het is de bedoeling om meer dan 80% van de infrastructuur te hergebruiken. Expo City wordt een gigantisch wooncomplex met ruimte voor expositie, recreatie enz…

Old

Dag 6:

Het oude historische Dubai, wijk Deira en Dubai Creek

Op onze laatste dag is er nog tijd voor een bezoek aan Old Dubai en Dubai Creek. Een laatste keer nemen we de metro naar de wijk Deira, aan de overkant van de rivier, Dubai Creek. We slenteren langs de verschillende souks en er wordt nog wat geshopt, vooral kristallen en stenen. De verkopers proberen je natuurlijk allemaal te overtuigen om hun winkeltje binnen te gaan, maar het blijft wel beleefd. Afdingen hoort er ook bij… We wanen ons hier toch in een heel andere wereld, er zijn weinig andere toeristen en we vallen dus wel wat op in het traditionele straatbeeld.

Heel leuk is de oversteek met een traditionele dhow (kost enkele eurocenten) van de Dubai Creek.

Wijk Deira en historisch centrum:

Dit is waar het ooit allemaal begon voor Dubai. Dit is duidelijk een wat oudere wijk, waardoor het authentieker overkomt dan de nieuwe gedeeltes van de stad. Bezienswaardigheden in Deira zijn de Gold Souk, waar tientallen juweliers indrukwekkende gouden sieraden verkopen, de Spice Souk, waar de geur van oriëntaalse kruiden en specerijen je tegemoet komen en de Dubai Creek met de tradionele boten (dhows) en Port Saeed, een echte handelshaven langs de creek.

In het historisch centrum zijn verschillende plekken waar je het oude Dubai kunt ontdekken. Het mooiste voorbeeld hiervan is de wijk Al Bastakiya. Deze oude wijk is getransformeerd tot een gratis toegankelijk openluchtmuseum waar je de sfeer van het oude Dubai op kunt snuiven. Een andere plek waar je de geschiedenis van Dubai kunt bekijken is het Dubai Museum. Dit stadsmuseum is gevestigd in een oud fort en laat je alles zien over de geschiedenis en cultuur van Dubai (toegang minder dan een euro).

In de late namiddag is het tijd om naar de luchthaven te vertrekken voor onze 9h durende terugvlucht naar Amsterdam. Dit keer is er een korte tussenlanding in Athene (om bij te tanken) .
Het is al na middernacht als we aankomen en nadat we de auto opgepikt hebben bij het hotel, rest ons na een 3 uur durende rit naar huis. Erg moe maar ook erg voldaan kruipen we onder de wol…

Nog meer tijd?

Er valt nog veel meer te ontdekken in het altijd bruisende Dubai. Er wordt steeds verder gebouwd en er openen telkens nog nieuwe attracties. Als we terugkeren, dan valt er wel nog meer te doen:

• Mall of the Emirates, de tweede grote mall van Dubai
  • bezoekje aan het duurste hotel ter wereld, Burj Al Arab
  • Wild Wadi aquapark
  • bezoekje aan Atlantis The Palm hotel en aquapark Aquaventure
  • de moderne Souk Madinat Jumeirah
  • boottocht Dubai Marina
  • het Palm Jumeirah eiland
  • bezoek aan de Jumeirah moskee,
  • Dubai water canal
  • dagtocht naar Abu Dhabi, …

We zijn ook benieuwd of het project “the World” ooit afgewerkt zal worden? Dit zijn kunstmatig aanlegde eilandjes in zee die de wereld voorstellen. Vanuit de lucht zag het er alvast spectaculair uit.

Tips en weetjes voor een reis naar Dubai:

• Er is een tijdsverschil van +3 uur
  • Je betaalt er in AED, zo goed als overal contactloos met de kaart. Bij aankomst op de luchthaven kan je cash geld afhalen bij de automaten.
  • Geen visum nodig, wel reispas
  • Men gebruikt er driepunt stekker voor de stopcontacten, neem dus een adapter mee
  • Je mag niet eten of drinken op de metro, waar vrouwen en kinderen trouwens een aparte wagon hebben (erg handig voor ons want altijd ruim plaats!). De metro is modern, rijdt voornamelijk bovengronds op een rail en zeer stipt. Er zijn maar 2 lijnen, maar je komt er bijna overal mee. Wij waren fan!
  • De taxi’s rijden erg goedkoop.
  • Alcohol is enkel te krijgen in de hotels en restaurants (bijvoorbeeld niet bij een strandbar). Je kan ook geen alcohol kopen in de winkels. Tip: koop wat wijn of bier op de luchthaven direct na aankomst (zoals wij…)
  • Het is er veilig, wij (4 vrouwen) hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld.
  • Men is er tolerant qua kleding
  • Videobellen (met whatsapp bijvoorbeeld) kan er niet
  • Vrijdag is de vrije dag, onze zondag
  • Het is er warm, in november 30 graden overdag en 20-22 graden ‘s nachts. Maar er is airco, heel veel en overal!
  • Het is enorm proper en netjes op straat.