Red Centre, outback Australia (6 dagen)

juli  2004

Onze allereerste Australië-reis dateert al van 2004, en was tevens onze huwelijksreis.

Tijdens onze roadtrip langs de oostkust maakten we vanuit Cairns een 6 daagse trip naar het Red Centre, the outback, met de iconische rots Uluru.

Praktisch:

Tijdsverschil: Alice Springs/Brussel +8.5h

Seizoen: juli = winter

De gemiddelde temperatuur overdag is ongeveer 17 graden, ‘s nachts kan het vriezen en het is het droge seizoen.

Vlucht:

De vliegtijd van Cairns naar Ayers Rock bedraagt 3 uur en 15 minuten. Je kan ook naar Alice Springs vliegen, dat nog 500 km verwijderd is van Ayers Rock.

Route:

Uluru - Kata Tjuta - Kings Canyon - Glen Helen (via Mereenie Loop) - Wallace Rockhole - Palm Valley - Alice Springs

Overnachtingen:

• Red Centre Safari met Sahara Outback, vaste kampplekken, 4 nachten
    • Alice Springs, Melanka Lodge, 1 nacht

Er worden verschillende tours naar de Red Centre aangeboden vanuit Alice Springs en Ayers Rock, meestal trips van 2-3 dagen of complete 5 daagse tours.

Dag 1:

Tegen de middag komen we aan in Ayers Rock en we worden opgepikt door het busje van Sahara Tours. We zijn met 13 in totaal: wij, een Duits gezin, twee koppels uit Sydney en een moeder en dochter uit Amerika. De rest van de groep is deze morgen vanuit Alice Springs vertrokken en hebben al 500 km gereden tot Ayers Rock.

We slapen de volgende 4 nachten in permanente tentenkampen, telkens op een andere locatie. De tenten zijn uitgerust met veldbedden en slaapzakken en er is ook telkens een kooktent aanwezig.

Kata Tjuta (Olga’s)

Na de lunch rijden we naar de “Olgas” of “Kata Tjuta”, “veel hoofden” in aboriginal taal. Deze rotsen liggen op 35 km ten westen van Ayers Rock (Uluru). Het is een grote groep ronde monolieten.

De hoogste rots is de Mount Olga die met zijn 546 meter, 200 meter hoger is dan Uluru. Ooit was dit één gigantisch grote monoliet, maar door erosie is hij afgesleten tot 36 rotsen met diepe kloven en valleien.

We maken er een wandeling van ongeveer een uur en keren dan terug naar Uluru om de zonsondergang te bewonderen.

Uluru (Ayers Rock)

Met een glaasje wijn in de hand en crackers, kaas en meloen zijn de verwachtingen voor de sunset niet superhoog omdat het erg bewolkt is. Maar plots horen we de ene wauw na de andere. Het is net of het licht is aangeknipt! De rots kleurt dieprood, echt magisch en er worden duizenden foto’s genomen.

Daarna keren we terug naar het kamp in de buurt van Ayers Rock en genieten na bij het kampvuur. Het wordt een warme nacht in onze slaapzakken, hoewel het buiten maar 5 graden is.

Dag 2:

De volgende ochtend moeten we al om 5h30 opstaan want we gaan de zonsopgang over Uluru bekijken. Na een snel ontbijt komt de zon exact om 7h22 op. Het is minder spectaculair dan gisteravond maar zeker ook heel mooi.

Daarna kunnen we de rots beklimmen (348 m). De aboriginals vragen om dit niet te doen, maar ten tijde van ons bezoek was dit wel nog gebruikelijk. Enkel het Duits gezin en wij doen de beklimming. In het begin is de rots erg steil, er zijn kettingen aangebracht om omhoog te klimmen, en het waait nogal. Het uitzicht is wel fantastisch, zover je kan kijken is er alleen maar rode aarde.

Sinds 26 oktober 2019 is het definitief verboden Uluru te beklimmen. Voor de Aboriginals, die eigenaar zijn van de rots en wier voorouders hier al tienduizenden jaren woonden is dit een belangrijk besluit. Zij hebben hier tientallen jaren van gedroomd en voor gestreden. Voor hen is Uluru een zeer heilige plek en een krachtige link met de voorouderlijke ‘geesten’ die het land ooit hebben vormgegeven. Gedurende bijna een eeuw zagen ze tot hun afschuw dat mensen vanalles deden op de plek waar de geesten van voorouderlijke wezens volgens de Aboriginals nog steeds huizen.

We dalen terug af en wandelen nog wat verder aan de voet van de rots. We bekijken de aboriginal tekeningen en bezoeken nog het Cultural Centre Uluru, waar je veel leert over het leven van de aboriginal bevolking.

Na de lunch in het kamp vertrekken we tegen 13h naar Kings Creek, ongeveer 300 km verder.

Onderweg naar Kings Creek stoppen we nog bij een outback café, met alle typetjes die je maar kan inbeelden. En heel leuke spreuken aan de muur! Tegen 17h arriveren we in Kings Creek Station, waar we de nacht zullen doorbrengen op een soort vee- en kamelenstation. We genieten opnieuw van de avond en nacht bij het kampvuur… Het werd 25 graden vandaag!

Dag 3:

Kings Canyon

We staan weeral op om 5h30 en vertrekken vroeg vanuit het kamp naar Kings Canyon, een diepe kloof. Voor 7h komen we er aan en we beginnen een 4 uur durende wandeling. Het is maar 6 km maar onze groep is niet supersnel… Het is gewoonweg schitterend hier. Onderweg passeren we de “Garden of Eden” en het amfitheater.

We lunchen bij het Kings Canyon resort, waar we vele roze papegaaien zien. Daarna volgt een helse rit naar Glen Helen, via de Mereenie Loop. Dit is een onverharde weg van ongeveer 200 km en we doen er 4 uur over. Onderweg zien we wilde ezels en paarden, dingo’s en kamelen. We passeren ook nog Gosse Bluff, een meteorietkrater, met een doorsnede van 5 km. Indrukwekkend allemaal!

We kamperen in Glen Helen, in het Glen Helen resort dat vlakbij de kloof ligt. Er is geen drinkwater, maar we trekken onze plan. Na de douche gaan we nog even naar de bar waar we zelfs op de dansvloer gevraagd worden… Die nacht moeten we helaas 2 keer met bottines door de koude en donkere nacht naar het toilet!

Dag 4:

Ormiston Gorge - Ohre Pits - Ellery Creek - Wallace Rock Hole

‘S Ochtends maken we een wandeling door de Ormiston Gorge, die maar 10 km van het kamp ligt. We zien verschillende rock wallabies. Daarna keren we terug naar het Glen Helen resort, waar we twee uur vrije tijd hebben terwijl de bbq wordt klaargemaakt. Kevin waag zicht in het ijskoude water van de creek bij Glen Helen. Barrel, onze 75 jarige vriendin uit Sydney is echter niet onder de indruk en spreekt liever over een “dip” ipv “swim”.

Na de bbq rijden we door naar Wallace Rockhole via de Namatjira drive en de Larapinta drive.

Onderweg zijn er nog 2 haltes: bij de Ohre Pits en bij Ellery Creek. De Ohre Pits zijn okerkleurige rotsen, die vermengd met water als verf gebruikt worden door de aboriginals om zich mee te beschilderen.

Bij Ellery Creek is het erg rustig en zijn we een uurtje één met de natuur.

Vanavond slapen we bij een aboriginal gemeenschap, Wallace Rockhole. Als we aankomen krijgen we een één uur durende rondleiding van Ken, een westerling die met een aboriginal vrouw getrouwd is. Hij mist een tand, opzettelijk uitgeslaan, om volledig opgenomen te worden in de groep. Hij toont ons verschillende rotstekeningen, de waterpoel (billabong) en graanstenen. We zien ook veel parkieten. Onze laatste avond brengen we door in echte bedden! Maar het is zo koud dat het toch geen leuke nacht wordt.

Dag 5:

Palm Valley

Na de koude nacht (koude voeten) staan we om 6h op. We trekken naar Palm Valley, in het Finke Gorge national park

Die kunnen we enkel per 4x4 bereiken, dus laten we de trailer in Hermannsburg achter. Het is een verschrikkelijke rit, dwars door de Finke rivier bedding

Palm Valley is een vallei met ongeveer 3000 volwassen Red Cabbage palmbomen, enig in hun soort. In het gehele gebied is verder geen palmboom meer te vinden (de dichtste op 800 km). De palmen zijn een overblijfsel van de historische tijd toen er nog  tropisch regenwoud in de outback was. We maken een korte wandeling in de vallei van 2 km maar doen er toch 2 uur over.

Hermannsburg

Tegen de middag keren we terug naar Hermannsburg, een aboriginal dorpje dat door de Duitsers beïnvloed werd in de jaren ‘50. We lunchen er bij het kerkje en bezoeken daarna het dorpje.

Daarna rijden we door naar Alice Springs, het centrum met de Red Centre. We stoppen nog bij Standley Chasm, een kloof die we na een half uurtje wandelen bereiken. Ook hier zien we veel rockwallabies, zelfs van heel dichtbij.

Net voor we Alice Springs binnenrijden, stoppen we nog even bij het graf van John Flynn, de stichter van de Royal Flying Doctor Service (RFDS).

Daarna wordt iedereen bij zijn hotel afgezet, wij als laatsten bij de de Melanka Lodge. We douchen en kloppen het rode stof uit onze valiezen. ‘s Avonds eten we kangoeroe in een heel gezellig restaurantje en genieten van de luxe na de tentensafari.

Het binnenland van Australië hebben we uitgebreid bezocht en we zullen het nooit vergeten!

Dag 6:

Alice Springs

Na een heerlijk nacht en uitslapen tot 9h! hebben we de hele ochtend vrij en gaan we in het centrum van Alice Springs ontbijten. In Todd Street ontmoeten we veel aboriginals. Na de middag bezoeken we de basis van de Royal Flying Doctor Service. We krijgen een video te zien en mogen in het vluchtleidingscentrum een kijkje nemen. Hier worden patiënten uit de outback verzorgd, een gebied met 16.000 inwoners zo groot als Frankrijk, Duitsland, België en Nederland samen.

Na de middag vliegen we terug naar Cairns, waar we nog een paar dagen zon en strand in Port Douglas voor de boeg hebben.

Conclusie:

Outback Australia is prachtig, en een safari is dé manier om dit ten volle te ontdekken en beleven. Zeker bucket list materiaal!